Helena Bross
Vem är jag?Lättlästa böckerKapitelböckerBiografier för barnLäromedel.Kontakt
Lättlästa böcker

  Minimysterierna
Klass 1 b
Serien Solgatan 1
Pia och pappa
Knut och Kajsa
Ville
Felix
Arvid
Skoläventyr
I vår klass

Minimysterierna


Illustratör: Christel Rönns
  • Nattspaning
  • Ficktjuvar i centrum

Mini-mysterierna är en serie som handlar om kompisarna Kevin och Dina.
De bor i husen bredvid varandra och gillar att leka detektiver.
Ibland råkar de faktiskt på riktiga tjuvar!

Nästa bok i serien: Ficktjuvar i centrum


Klass 1 b


Illustratör: Christel Rönns
  • Spöket i skolan
  • Starkast i klassen
  • Hemliga kompisar
  • Världens finaste glasögon
  • Ny i klassen
  • Tandligan
  • Vilse i skogen
  • Vi vill ha disko
  • Skrik och bajs
  • Ring 112!
  • Natt i skolan
  • Hjälp, vi kommer för sent!
  • Bli sams
  • Vilken vikarie

Serien handlar om barnen som precis har börjat skolan i klass 1 b.
Böckerna bjuder på vardagsdramatik, humor, spänning och lite kärlek.
Böckerna är på 60 sidor och alla sidor är illustrerade. De passar för barn som börjat läsa eller som högläsningsböcker.



Serien Solgatan 1

Extra lättlästa böcker
Illustratör: KadriIlves
  • Nya kompisar
  • Hundralappen
  • Polisen kommer!
  • Vad ska fröken säg?
  • Simskolan
  • Sova borta
  • Sparkcykeln

Serien Solgatan 1 handlar om Axel och Omar som är kompisar och bor i samma hus.
Böckerna har kort text i versaler.



Pia och pappa


Illustratör: Susanne Hjärtström
  • På bryggan
  • Stegen
  • Skateboarden
  • Mössan
  • Pannkakor

Fem tokiga och roliga böcker om en flicka och hennes pappa.
2-4 textrader per sida.



Knut och Kajsa


Illustratör: Måd Olsson Wannefors
  • Knut och Kajsa firar Lucia
  • Knut och Kajsa går på museum
  • Knut och Kajsa åker slalom
  • Knut och Kajsa sover i tält

Fyra små böcker om tvillingarna Knut och Kajsa och deras vardag där det händer oväntade och spännande saker.
1-2 textrader per sida.



Ville


Illustratör: Måd Olsson Wannefors
  • Ville vill inte spela fotboll
  • Ville är påskkärring
  • Ville lägger nät
  • Ville leker tjuv och polis

Ville är en vanlig kille, men han vill inte spela fotboll. Han hittar på andra roliga saker istället.
2-5 textrader per sida.



Felix


Illustratör: Peter Johnsson
  • Fy för skolan
  • En vän
  • Vilse
  • Brevet
  • I simhallen

Felix är en liten pojke som inte vill börja skolan. Men det blir ganska kul till slut!
Så här sa en pojke om boken Brevet: När man läser den så killar det i magen!
Böckerna finns också som en samlingsvolym som heter Felix.
2-5 textrader per sida.



Arvid


Illustratör: Michael Schleu
  • S som i Susanna
  • Tjejbaciller
  • Klassdisco
  • Killarna jagar tjejerna

Arvid kan inte säga s, men det struntar han i. Ända tills han träffar Susanna, då vill han plötsligt lära sig. Han är lite kär och det är inte alltid så lätt ...



Skoläventyr


Illustratör: Sonja Reuterskiöld
  • Pölen
  • Friluftsdagen
  • Inte nudda rand
  • Ta fast tjuven!
  • Var en bra kompis!

Livet i en vanlig klass där mycket händer. Tony kissar på sig, Lisa och Fia går vilse på friluftsdagen, och Cissi och Frida lär sig hur man är en bra kompis.
Texten passar för barn som börjar få ordentligt flyt i sin läsning.



I vår klass


Illustratör: Sonja Härdin
  • Ordning på vikarien
  • Ante säger ifrån
  • Matte med bulldoft
  • Maria ger igen
  • Suddet hjälper Nina

Spännande vardag i en klass. En dag glömmer fröken kassen med matteböckerna på en snöig trottoar. Klassen får en mystisk vikarie och Katti märker att det inte är så lätt att vara kompis med en kille.
Texten passar för barn som börjar få ordentligt flyt i sin läsning.


 
HELENA BROSS | BARNBOKSFÖRFATTARE | ALLA RÄTTIGHETER FÖRBEHÅLLES | COPYRIGHT | HELENA.BROSS@TELIA.COM
Skicka e-post!